Bild på Ingrid Lindh

Läs mer om Friskvårda i Sverige AB och Ingrid Lindh här.

Aktuellt: Kursuppehåll under hösten 2017. Läs mer här.

Friskvårda i Sverige ABs logga

Lider du av stress? Är du högkänslig och blir lätt överväldigad?

Den här kursdagen i praktisk stresshantering riktar sig till dig som är trött på att stressen fastnar i kropp och tanke och som vill göra något åt det. Känner du igen dig i personlighetsdraget högkänslighet är detta en möjlighet att lära dig tekniker för ett stabilare centralt nervsystem. Om du inte känner till vad högkänslighet är och vill göra ett test klicka här. Kom ihåg att ett test inte behöver vara en sanning utan det viktiga är att du går på din känsla, vad som känns rätt för dig.

Positiv stress

Det finns positiv stress som manar oss och uppmuntrar oss till att göra vårt allra bästa. Det är lika viktigt att vara medveten om situationer och stunder av positiv stress. I vilka situationer upplever du positiv stress? Reflektera en stund för dig själv.

Negativ stress

De flesta av oss upplever negativ stress någon gång i livet. Vad är det som utlöser den negativa stressen? Det är en viktig fråga att reflektera över. När vi kommer till arbetet bär vi med oss positiva och negativa händelser, situationer och möten med andra från livet utanför arbetsplatsen. Likaså när vi kommer hem efter en arbetsdag har vi med oss positiva och negativa händelser, situationer och möten med andra från arbetsdagen. Vad är vad när vi upplever stress? Det är viktigt att vara tydlig och ärlig med sig själv, vad utlöser din stress? Det kan vara en eller flera orsaker. Eller är det något annat än stress? Reflektera en stund för dig själv;

  • krav på dig själv
  • krav från omgivningen (arbetsgivare, kollegor, arbetsuppgifter, familj, släkt och vänner)
  • situation av arbetslöshet eller sjukskrivning
  • någon pågående konflikt (på arbetsplatsen eller i ditt privata liv)
  • rädsla för ekonomin
  • samhällsutvecklingen
  • småbarnsåren eller hjälper du dina barn med deras barn (dagishämtning, barnvakt etc.)
  • att räcka till för äldre släktingar på ålderns höst
  • högkänslig och därmed ett känsligt nervsystem

Rädslor

En fundering kring stress leder oss till rädslor av olika slag. Reflektera över dina rädslor.

  • ekonomi
  • dåliga relationer (arbetsgivare, kollegor, arbetsuppgifter, familj, släkt och vänner)
  • arbetslöshet
  • att bli sjuk
  • döden
  • att misslyckas på arbetet
  • att vara misslyckad ekonomiskt, materiellt och professionellt i andras ögon
  • att inte räcka till i vardagen
  • att något ska hända barn och närmaste familj
  • annat

Som du märker finns en rad olika anledningar till svår stress och rädslor som i värsta fall och tyvärr i många fall leder till utmattningssyndrom och utbrändhet. Kanske helt i onödan. Nästa fråga blir hur kan du hantera och bemästra stressen?

Lär dig hantera stress och skilja på vad som är stress och vad som inte är stress.

Det vi med säkerhet vet är att livet kommer att fortsätta erbjuda olika situationer och miljöer som jagar igång stressen i oss. Enligt min egen erfarenhet går det att hantera stressen och ändå behålla någorlunda frid inombords. Men inget kommer gratis, du behöver vilja lära dig några tekniker och se om dig själv, reflektera.

Friskvårda® i Sverige AB i Solna  |  info@friskvarda.se  |  070-580 24 26  |  Facebook

Bild på Ingrid Lindh
Friskvårda i Sverige ABs logga

Friskvårda® i Sverige AB i Solna

info@friskvarda.se  |  070-580 24 26  | Facebook

Bild på Ingrid Lindh

Lider du av stress? Är du högkänslig och blir lätt överväldigad?

Den här kursdagen i praktisk stresshantering riktar sig till dig som är trött på att stressen fastnar i kropp och tanke och som vill göra något åt det. Känner du igen dig i personlighetsdraget högkänslighet är detta en möjlighet att lära dig tekniker för ett stabilare centralt nervsystem. Om du inte känner till vad högkänslighet är och vill göra ett test klicka här. Kom ihåg att ett test inte behöver vara en sanning utan det viktiga är att du går på din känsla, vad som känns rätt för dig.

Positiv stress

Det finns positiv stress som manar oss och uppmuntrar oss till att göra vårt allra bästa. Det är lika viktigt att vara medveten om situationer och stunder av positiv stress. I vilka situationer upplever du positiv stress? Reflektera en stund för dig själv.

Negativ stress

De flesta av oss upplever negativ stress någon gång i livet. Vad är det som utlöser den negativa stressen? Det är en viktig fråga att reflektera över. När vi kommer till arbetet bär vi med oss positiva och negativa händelser, situationer och möten med andra från livet utanför arbetsplatsen. Likaså när vi kommer hem efter en arbetsdag har vi med oss positiva och negativa händelser, situationer och möten med andra från arbetsdagen. Vad är vad när vi upplever stress? Det är viktigt att vara tydlig och ärlig med sig själv, vad utlöser din stress? Det kan vara en eller flera orsaker. Eller är det något annat än stress? Reflektera en stund för dig själv;

  • krav på dig själv
  • krav från omgivningen (arbetsgivare, kollegor, arbetsuppgifter, familj, släkt och vänner)
  • situation av arbetslöshet eller sjukskrivning
  • någon pågående konflikt (på arbetsplatsen eller i ditt privata liv)
  • rädsla för ekonomin
  • samhällsutvecklingen
  • småbarnsåren eller hjälper du dina barn med deras barn (dagishämtning, barnvakt etc.)
  • att räcka till för äldre släktingar på ålderns höst
  • högkänslig och därmed ett känsligt nervsystem

Rädslor

En fundering kring stress leder oss till rädslor av olika slag. Reflektera över dina rädslor.

  • ekonomi
  • dåliga relationer (arbetsgivare, kollegor, arbetsuppgifter, familj, släkt och vänner)
  • arbetslöshet
  • att bli sjuk
  • döden
  • att misslyckas på arbetet
  • att vara misslyckad ekonomiskt, materiellt och professionellt i andras ögon
  • att inte räcka till i vardagen
  • att något ska hända barn och närmaste familj
  • annat

Som du märker finns en rad olika anledningar till svår stress och rädslor som i värsta fall och tyvärr i många fall leder till utmattningssyndrom och utbrändhet. Kanske helt i onödan. Nästa fråga blir hur kan du hantera och bemästra stressen?

Lär dig hantera stress och skilja på vad som är stress och vad som inte är stress.

Det vi med säkerhet vet är att livet kommer att fortsätta erbjuda olika situationer och miljöer som jagar igång stressen i oss. Enligt min egen erfarenhet går det att hantera stressen och ändå behålla någorlunda frid inombords. Men inget kommer gratis, du behöver vilja lära dig några tekniker och se om dig själv, reflektera.

Friskvårda i Sverige ABs logga